Užkandžiai už vairo: problema ne dešrainyje, o mūsų galvose

Ar jau skaitėte?

Trumpam pamirškime ažiotažą sukėlusius ketinimus uždrausti vairuojant gurkštelėti vandens ar kavos. Pakalbėkime apie pačią problemą ir apie tai, kodėl draudimai jos neišspręs.

Tai, kad vairuotojų išsiblaškymo problema egzistuoja – diskusijų nėra. Ne tik Lietuvos vairuotojai dažnai linkę numoti ranka į geležinę taisyklę „Rankos ant vairo, akys į kelią“. Tad nenuostabu, kad keliuose nutinkantys skaudūs nelaimingi įvykiai verčia ieškoti sprendimų ir šiapus, ir anapus Atlanto. Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) skaičiuoja, kad pasaulio mastu eismo įvykiai yra aštunta pagal dažnį mirties priežastis visose amžiaus grupėse, lenkianti tokias ligas kaip AIDS/ŽIV ar tuberkuliozė.

Trikdžių anatomija

Pirmiausiai vertėtų išsiaiškinti, kokią įtaką vairuotojo koncentracijai turi atliekama pašalinė veikla.

Išskiriami trys pagrindiniai vairuotojo išsiblaškymo tipai. Pirmasis – vizualinis, kuomet vairuojančiojo žvilgsnis nukreipiamas nuo kelio. Fizinis, kai vairuotojas patraukia ranką ar rankas nuo vairo. Na, ir galiausiai kognityvinis, kurio metu protas susitelkia į kitus dalykus ir susikoncentravimas į vairavimą praktiškai išgaruoja.

Todėl neturėtų kilti klausimų, kodėl valgymas ar gėrimas vairuojant gali būti itin pavojinga veikla – juk neretai užkandžiaudami ar gurkšnodami žvilgsnį nukreipiame nuo kelio, rankas atitraukiame nuo vairo, o mintimis pabėgame nuo vairavimo.

Beje, tas pats galioja ir naudojantis mobiliuoju telefonu, suvedinėjant kelionės tikslą į GPS ar nagrinėjant žemėlapį.

Kiekvienas dėmesio atitraukimo atvejis didina pavojų vairuojant, tačiau jų samplaika yra ypač pavojinga. 2014 metais atlikta vairuotojų saugos sistemas diegiančios tarptautinės kompanijos „Lytx“ studija atskleidė, kad rizika pakliūti į tragišką eismo įvykį tarp valgančių ar geriančių vairuotojų yra 3,6 karto didesnė, palyginti su to nedarančiais. Tuo tarpu JAV nacionalinės greitkelių eismo saugumo administracijos duomenimis, netgi atvira maisto pakuotė ar neuždengtas gėrimas 39 proc. padidina eismo įvykio tikimybę.

Užsiėmimų gausa už vairo

Akivaizdu, kad šokiruojantys tyrimų skaičiai, įvykių statistika ir PSO bei valdžios institucijų nerimas sunkiai pasiekia vairuotojus, kurie nenori atsisakyti įpročio užsiimti pašalinėmis veiklomis už vairo. Pernai BTA inicijuotas Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos vairuotojų elgesio tyrimas atskleidė, jog sustoję prie sankryžų ir laukdami žalio signalo kas antras jų nežiūrėjo į kelią: kalbėjosi arba naršė telefonu, valgė ar gražinosi.

Lietuvoje dar nepasiekėme lygio, kuomet sudaromas pavojingiausio maisto vairuojant TOP sąrašas, kaip tai yra JAV – čia išskiriamos cukraus pudra nubarstytos (rizika užsikosėti ar sučiaudėti) ar kremo pavidalo įdarais (tikimybė apsitaškyti) paskanintos spurgos, kepta vištiena iš greito maisto kavinių. Tačiau ne paslaptis, kad nemaža dalis mūsų šalies vairuotojų taip pat nemato problemos užkandžiauti, gerti, šukuotis, dažytis, naudotis telefonu, viena ranka raminti vaiką ar vežamą augintinį.

Ar pats valgymo ir gėrimo veiksmas yra neteisėtas? Iš esmės ne, tačiau jį tokiu paverčia dėmesio nukreipimas nuo vairavimo. O Kelių eismo taisyklėse (KET) aiškiai nurodyta, kad vairuotojai turi vengti bet kokių su transporto priemonės vairavimu nesusijusių veiksmų. Garsiai aptarinėjami galimi (KET) pakeitimai iš esmės nieko nekeis ir tuo labiau neturės įtakos drausmingiems vairuotojams, nes ir šiuo metu draudžiama už vairo užsiimti pašaline veikla, taip pat ir valgyti ar gerti.

2 sekundės vairuojant yra labai daug

Skaičiuojama, kad vos 2 sekundės yra kritinis laikas vairuojant. Važiuojant 100 kilometrų per valandą greičiu, per 2 sekundes nuvažiuojama apie 55 metrus, o jei nežiūrime į kelią visas 4 sekundes, nepamatome daugiau kaip 100 metrų.

Kol atsikandame sumuštinio ar bandelės, išgeriame gurkšnį gėrimo, prieš mus gali atsirasti netikėta kliūtis, galime nepastebėti kitų eismo dalyvių manevrų. Be to, turėtume nepamiršti, kad valdome maždaug poros tonų svorio „lengvąją“ transporto priemonę, kuri sureaguoja gerokai vėliau nuo to momento, kai mintyse priimame sprendimą ją stabdyti ar pasukti vairą.

Kaip besvertume, nė vieno papildomo, dėmesį blaškančio vairuotojo veiksmo rizika neatsveria naudos, todėl neturėtų stebinti tai primenančios iniciatyvos. Kita vertus, draudimais žalingų įpročių išguiti nepavyks. Gerėjančią situaciją tiek Lietuvos, tiek užsienio šalių keliuose daugiausia lemia besikeičianti vairuotojų kultūra, kuriai nemažą įtaką turi socialinės akcijos ir kampanijos prieš „karą keliuose“.

Edukacinės iniciatyvos – puikus sprendimas ir įsisenėjusiam įpročiui „valgau bei vairuoju“ keisti. Juolab kad prie jų, tikiu, mielai prisidėtų ir šalia kelio įsikūrusių degalinių bei kavinių verslas, pakviesiantis išalkusį vairuotoją pietų ar vakarienės pertraukėlei.

Boris Kuzmas
Marketingo ir viešųjų ryšių skyriaus vadovas
AAS „BTA Baltic Insurance Company“ filialas Lietuvoje

auto365.lthttps://www.facebook.com/auto365lt/

5 kelio dangos pavojai: kaip saugiai pasiekti kelionės tikslą sudėtingiausiomis eismo sąlygomis

0
Artėjant žiemai, vairavimas tampa iššūkiu net ir patyrusiems vairuotojams – tai patvirtina ir kelių eismo įvykių statistika. Vis dėlto, pavojingų atsitikimų bei skaudžių nelaimių dažnu atveju galima išvengti – tereikia susikaupti, atkreipti dėmesį į...

ORAI: Šiandien daug kur pasnigs, bus plikledis, galima silpna lijundra

Šiandien daug kur, daugiausia Pietryčių Lietuvoje, pasnigs, vyraus nedidelis sniegas. Kai kur plikledis, galima silpna lijundra. Vėjas rytų, šiaurės rytų, 4–9 m/s. Temperatūra nuo 0 iki 3 laipsnių šalčio. Lapkričio 25 d. daug kur pasnigs,...

Kelininkai pradėjo slidumą mažinančių medžiagų barstymą

0
Į Lietuvą atkeliavus pirmiesiems šalčiams bei sniegui, kelininkai pradėjo slidumą mažinančių medžiagų barstymą. 21 tūkstantį kilometrų valstybinės reikšmės kelių prižiūrinti AB „Kelių priežiūra“ praneša, kad iš ketvirtadienio į penktadienį 90 vienetų technikos priemonių jau...

Pirmasis sniegas atnešė chaoso į gatves – nuostoliai šįryt augo 25 proc.

0
Jau ketvirtadienio vakarą Lietuvoje prasidėjo snygis, temperatūra nukrito žemiau nulio ir keliai pasidengė ledu bei sniego sluoksniu. „Lietuvos draudimo“ duomenys rodo, kad penktadienio rytą matomas 25 proc. augimas, kai vairuotojai kreipėsi dėl sugadintų transporto...

Mobiliųjų telefonų nauda kelionėse automobiliu

0
Šiuolaikiniai mobilieji telefonai atlieka kur kas daugiau funkcijų nei tik prietaiso, skirto paskambinti, parašyti ar naršyti internete. Įvairių programėlių gausa suteikia labai daug galimybių, leidžia atrasti naujas veiklas, naujus pomėgius, sekti savo rezultatus, efektyviai...

Vien pakeisti automobilio padangų nepakanka: kaip elgtis kelyje sulaukus pirmojo plikledžio

0
Ant medžių likus tik pavieniams lapams, apie save vis labiau primena ir žiema – oro temperatūra retai viršija 10 laipsnių, sinoptikai jau artimiausiu metu žada ir šalnas bei plikledį. Draudikai perspėja, kad pirmas rimtesnis...

Kovos dėl parkavimo vietų prie namų – daugumos vairuotojų kasdienybė

0
Grįžus automobiliu namo – galvosopis „kur statyti?“. Su juo teigia susiduriantys 6 iš 10 automobilių savininkų Lietuvos didmiesčiuose, 40 proc. apklaustųjų – bent kartą per savaitę ir dažniau. Susisiekimo paslaugų platformai „Bolt“ šiais metais...

Saugus vairavimas: svarbu įvertinti eismo sąlygas ir pasirinkti saugų greitį

0
VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija (toliau – Kelių direkcija) primena vairuotojams, ką reiktų prisiminti sėdant prie automobilio vairo, esant permainingiems orams ir dažnai besikeičiančioms orų sąlygoms, kurios daro didelę įtaką eismo saugumui – neįvertinus...

Per šventines mirusiesiems pagerbti skirtas dienas pareigūnai nustatė net 15 neblaivių vairuotojų

0
2022 m. spalio 31 d. – lapkričio 2 d. visoje Klaipėdos apskrityje priemones vykdę Klaipėdos apskrities VPK Kelių policijos skyriaus pareigūnai nustatė 15 neblaivių vairuotojų. 2022-10-31 apie 15.51 val. Klaipėdos r., Kalniškės k., sustabdytam 1954...

Lapkričio mėnesį šalyje vykdomos prevencinės priemonės

0
Policijos pareigūnai, užtikrindami eismo saugumą ir vykdydami eismo dalyvių elgesio kelyje kontrolę, šį mėnesį visoje šalyje organizuoja tokias prevencines priemones: Lapkričio 1–2 ir 18–20 dienomis - pėsčiųjų, dviračių vairuotojų kontrolė: ar šie eismo dalyviai tamsiuoju...

Lekėčiuose vairuotojui nustatytas sunkus girtumo laipsnis – 3,78 prom.

0
Lapkričio 2 d. apie 10.45 val. Šakių rajono savivaldybėje, Lekėčių miestelyje, Draugystės gatvėje automobilį „OPEL VECTRA“ vairavo neblaivus vyras (g. 1972 m.). Vairuotojui nustatytas sunkus girtumo laipsnis – 3,78 prom. Automobilis išgabentas į automobilių saugojimo...

Žieminių padangų rebusai: kokios efektyviausios ir kada tikėtis ratų keitimo pasiutpolkės

0
Sinoptikų teigimu, šiemet spalis ypatingai šiltas, tačiau užsitęsus geriems orams, vasarines padangas į žiemines vis tiek teks pasikeisti. Pastarosiomis savaitėmis norinčiųjų pasikeisti padangas skaičius išaugo. Specialistai ragina nedelsti, o esant galimybei nelaukti paskutinės minutės,...

Išaugo naudotų automobilių rinka ir elektromobilių pardavimai

0
Bendrovė „Moller Auto Keturi žiedai“ skaičiuoja, kad iš 25-ių bendrovės veikimo Lietuvoje metų didžiausi pokyčiai rinkoje matyti būtent pastaruosius 4-5 metus. Per šį laikotarpį gerokai išaugo naudotų automobilių ir naujų elektromobilių rinka. „Moller Auto Keturi...

Nepaisant aukštų elektros kainų, elektromobilio įsigijimas – pusės lietuvių planuose

0
Nors per artimiausius dešimt metų persėsti prie elektromobilio vairo planuoja beveik pusė (46 proc.) lietuvių, ši dalis yra 4 proc. mažesnė nei pernai, rodo „Citadele“ banko iniciatyva bendrovės „Norstat“ atliktos Baltijos šalių gyventojų apklausos...