Paneigtas mitas, esą nauji dyzeliniai automobiliai teršia mažiau

Ar jau skaitėte?

Automobiliai teršia aplinka. Nuotrauka Matt Boitor iš Unsplash

Net naujausi dyzelinių automobilių modeliai turi problemų. Jų sukeliama reali tarša kietosiomis dalelėmis kelia didžiulį pavojų sveikatai, parodo šiandien paskelbti nepriklausomi taršos tyrimų duomenys.

Tai paneigia pastaruoju metu automobilių gamintojų plačiai skleidžiamą mitą, jog naujausi dyzeliniai automobiliai „išsigydė“ „Dyzelgeito“ ligas ir dabar esą yra „švarūs“.

Kietųjų dalelių filtrai (DPF) „išvalomi“ (mėgstama tą faktą slėpti žodžiu „regeneruojami“) kas 480 kilometrų, tokių išvalymų metu kenksmingų dalelių koncentracija išmetimo dujose padidėja iki 1000 kartų, palyginti su įprastu lygiu.


Auto365.lt


Pasak Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso viceprezidento Kęstučio Kupšio, duomenys verčia sunerimti ir Lietuvoje reikalauti tolesnių priemonių siekiant švaraus oro keliuose. „Akivaizdu, kad automobilių registracijos mokesčio tam nepakaks. Dyzelinių automobilių gamintojams patogi dabartinė sistema, kai kietųjų dalelių filtro „regeneracijos“ technologija neva užtikrina taršos normų laikymąsi. Tačiau toji technologija tik paslepia problemą. Po nepriklausomo tyrimo akivaizdu, kad net ir naujų dyzelinių automobilių turime vengti, o tuo labiau – neįsileisti jų į Lietuvos miestų centrus“, – sako K. Kupšys.

Tyrimą atliko nepriklausoma Jungtinės Karalystės tyrimų bendrovė „Ricardo“ Europos nevyriausybinės organizacijos „Transport & Environment“ užsakymu. Tyrėjai testavo du populiarius Europoje dyzelinius automobilius – „Nissan Qashqai“ ir „Opel Astra“.

Statistika rodo, kad Lietuvoje „Nissan Qashqai“ patenka į labiausiai perkamų naujų automobilių modelių dešimtuką, o „Opel Astra“ puikuojasi tarp dešimties populiariausių naudotų automobilių modelių.

„Transport & Environment“ teigimu, Europoje šiuo metu važinėja apie 45 milijonus Euro 6d-temp standarto automobilių su įdiegta kietųjų dalelių kontrolės technologija, kuri gali atrodyti kaip geras dyzelinių variklių „švaros“ sprendimas. Deja, kietųjų dalelių filtrai, privalomai diegiami nuo 2013 metų, tik paslepia problemą. Kietųjų dalelių išmetimo norma skaičiuojama kaip kelių šimtų kilometrų vidurkis, o ne tuo metu, kai DPF išvalomi, todėl teoriškai automobiliai atitinka reikalavimus. Tačiau dalelių kiekis „išvalymo“ metu yra toks didelis, kad didesnių už 23 nm dalelių tarša siekia net 32-115 procentų daugiau už leidžiamą 6×1011/km limitą. „Transport & Environment“ skaičiavimu, tokių „išvalymų“ Europos keliuose atliekama net 1,3 milijardo kasmet.

Dabartinė automobilių taršos mokesčio sistema, priimta Seimo 2019 m. pabaigoje ir įsigaliosianti nuo 2020 m. vidurio, numato didesnį dyzelinių automobilių taršos apmokestinimą palyginti su tą patį CO2 lygį išmetančiais benzininiais ir dujiniais automobiliais. Pasak K. Kupšio, toks sprendimas, atsižvelgus į „Ricardo“ tyrimo išdavas, turės būti persvarstyti. „Įregistruoti dyzelinį automobilį su žema anglies dioksido emisija bus galima sumokėjus vienkartinę šimto eurų nesiekiančią sumą. Tai paskatins didelį tiek naujų dyzelinių automobilių pirkimą, tiek naudotų taršių dyzelinių automobilių įvežimą iš kitų Europos Sąjungos šalių. Tačiau žala sveikatai dėl kitų dyzelinių variklių sukeliamų teršalų, ypač kietųjų dalelių, prislėgs valstybės sveikatos sistemos pečius“, – prognozuoja vartotojų atstovas.

Kęstutis Kupšys
LVOA – Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas | Viceprezidentas

Lietuvos miestų automobiliui lemta stovėti: naudojami vos 6 proc. paros laiko

0
87 minutės darbo dienomis ir 89 savaitgaliais – tiek vidutiniškai Lietuvos gyventojai naudojasi nuosavu automobiliu, o 38 proc. jų – nesinaudoja automobiliu kasdien. Tokios tendencijos aiškėja iš visuomenės judumo įpročių tyrimo, kurį atliko susisiekimo...

Šį mėnesį šalyje vykdomos prevencinės priemonės

0
Lietuvos kelių policijos tarnyba informuoja, kad rugpjūčio mėnesį šalies keliuose policijos pareigūnai rengia tokias respublikines prevencines eismo dalyvių kontrolės priemones: Rugpjūčio 2–5 d.: 20 metų, keturios kartos – po kasdiene „Audi RS 6“ išvaizda slypi įspūdinga...

20 metų, keturios kartos – po kasdiene „Audi RS 6“ išvaizda slypi įspūdinga galia

0
Vienas automobilis jau 20 metų džiugina „Audi Sport GmbH“ ir jos gerbėjus visame pasaulyje kaip joks kitas: per keturias kartas „Audi RS 6“ iškėlė kartelę kaip didelės galios universalas, kuris dar ir ypač patogus...

Rekordinis birželio mėnuo automobilių vairuotojams – nuostolių per vieną mėnesį tiek, kiek pernai jų...

0
Pasibaigus pirmajam vasaros mėnesiui, ekspertai pastebi labai aiškią stichinių nelaimių tendenciją – rekordiškai, lyginant su ankstesniais metais, birželį per audras nukentėjo transporto priemonės. „Lietuvos draudimo“ duomenys atskleidžia, kad per šį birželio mėnesį dėl audrų...

Bešeimininkių padangų atliekoms tvarkyti – dar 300 tūkst. eurų

0
Patikslinus Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo 2022 m. priemonių planą, numatytas papildomas finansavimas bešeimininkių padangų atliekų tvarkymui. Šiems ir ateinantiems dvejiems metams tam skirta 300 tūkst. eurų. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų...

Dievini tiuninguotus automobilius?- Palangos vasaros sezono atidarymas, kaip tik tau!

0
Daugelis lietuvių neįsivaizduoja vasaros be jūros, smėlio ir skanaus maisto. Palangos vasaros sezono atidarymas, kuris vyks 2022 birželio 3-5 dienomis yra svarbi ir daugeliui laukiama šventė. Ne tik Palangos gyventojai ir kurorto svečiai, bet...

Sukčiai keliuose nenustoja veikę̨: kokios schemos naudojamos dažniausiai

0
Net mažiausias eismo įvykis sukelia daug streso, o dar daugiau jo gali kilti supratus, jog tapote sukčių auka. Vienos Lietuvoje veikiančios draudimo kompanijos ekspertai pastebi, kad toks neteisėtas pasipelnymo būdas išties populiarus – vairuotojai...

Kelių eismo pakeitimai įsigalioja nuo birželio 1 d.

0
Kelių eismo taisyklės numato, kad nuo 2022 m. birželio 1 d. miestų gatvėse gali atsirasti dviejų tipų maršrutiniam transportui skirtos eismo juostos. Jos žymimos raide „A“ arba simboliu „A+“. Taip siekiama sudaryti galimybę efektyviau...

Ką reikėtų žinoti apie naudotus elektromobilius?

0
Elektromobiliai - šiuolaikiška transporto priemonė, kuri po truputį, veržiasi į miesto gatves. Vis dažniau, miesto gyventojai, pagalvoja apie šią alternatyvą, kuri ne tik prisideda prie aplinkosaugos, bet ir jo įkrovimo šaltinis - elektra, šiuo...

Perkraustymo paslaugos. Kada rinktis įmonę, o kada tai daryti pačiam?

0
Kai prireikia imtis baldų pervežimo ar plataus masto perkraustymo paslaugų, nebūtina iš karto pradėti stresuoti ir dūsauti. Pirmiausiai šaltu protu apsvarstykite, kokią įmonę galėtumėte pakviesti į pagalbą, kuri atsakingai atliktų jai patikėtą darbą. Viena...

Pirmasis jaunuolio automobilis – rinktis svarbu ne vien pagal išorę

0
Mokslo metams einant į pabaigą, abiturientai pradeda dairytis vieno svarbiausių pirkinių – pirmojo nuosavo automobilio. Tai ne tik laukiamiausias momentas, bet ir pirmas tvirtas žingsnis link savarankiško gyvenimo. Automobilių pardavimo ekspertai atkreipia dėmesį, jog...

Pažeidimų puokštę padaręs vairuotojas bandė išvengti atsakomybės

0
Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos Kelių patrulių kuopos pareigūnai, siekdami užtikrinti saugumą kelyje, praėjusią savaitę, gegužės 9 – 15 dienomis, toliau tikrino, kaip eismo dalyviai laikosi Kelių eismo taisyklių (toliau –...

Per savaitę Klaipėdos apskrities kelių policijos pareigūnai nustatė 12 neblaivių vairuotojų

0
2022 m. gegužės 9 – 15 d. sustiprintą vairuotojų blaivumo kontrolę visoje Klaipėdos apskrityje vykdę kelių policijos pareigūnai iš viso užfiksavo 278 KET pažeidimus. Nustatyta net 12 neblaivių vairuotojų. 2022-05-09 apie 08.27 val., Klaipėdoje, Šilutės...

Ženklai, rodantys, kad automobilių supirkimas yra puikiai jums tinkantis pasirinkimas

0
Kiekvienas, iš mūsų turime daug pasirinkimų. Automobilių supirkimas – vienas jų. Tačiau verta pastebėti, kad žmonėms neretai būna sudėtinga nuspręsti, ar tam tikras pasirinkimas galėtų pateisinti jų poreikius bei lūkesčius. Belieka tik pridurti, kad...