Kiek autoservisų Lietuvoje netvarko atliekų ir kas už tai sumoka? 

Ar jau skaitėte?

Naujausi valstybės institucijų duomenys rodo, kad Lietuvoje transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto veiklą vykdančių asmenų skaičius yra mažiausiai penkis kartus didesnis nei oficialiai priduodančiųjų atliekas. Dėl to automobilinių atliekų sutvarkymo kaina nugula ant gyventojų pečių, atliekos teršia aplinką. 

Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis (VMI), 2019 metais Lietuvoje asmenų, kurie turėjo įsigiję verslo liudijimą, registravę individualią veiklą pagal pažymą ir įmonių, nurodžiusių transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto veiklą kaip pagrindinę, iš viso buvo apie 15 tūkst., iš jų apie 10,5 tūkst. deklaravo iš šios veiklos gavę pajamų. Visi minėtas paslaugas teikiantys juridiniai ir fiziniai asmenys turi pasirūpinti jų veikloje susidariusiomis atliekomis. Kaip yra realybėje?  

Aplinkos ministerijai pavaldi Aplinkos apsaugos agentūra nurodo, kad šių metų spalio pradžioje Vieningoje gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS) tebuvo registravęsi 2 043 juridinių ir fizinių asmenų, vykdžiusių automobilių techninės priežiūros ir remonto veiklą ir tvarkančių atliekas.

Nuo 2018 metų startavusios ir iki šiol sunkumų verslui keliančios GPAIS tikslas buvo ištraukti įmones iš šešėlio ir turėti didesnį tvarkomų atliekų kiekį bei jo tvarkymą finansuojančių bendrovių skaičių. Gyventojai taip pat turėjo gauti naudos dėl atpigusio komunalinių atliekų tvarkymo, išaugusių atliekų pridavimo vietų, mažesnio bešeimininkių atliekų srauto ir pagaliau mažesnės aplinkos taršos. Pats buvimas GPAIS suteikia galimybę deklaruoti visas veikloje susidarančias atliekas ir oficialiai jas priduoti atliekų tvarkytojui.

„Transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto veiklą vykdančių ir šios veiklos pajamas deklaravusių asmenų skaičius yra mažiausiai 5 kartus didesnis nei tvarkančiųjų atliekas. Toks didelis atotrūkis parodo itin didelį šešėlį autoservisų sektoriuje ir didelio masto problemą tvarkant automobilių atliekas. Šios atliekos oficialiai nepatenka pas atliekų tvarkytojus, atsiduria komunalinių atliekų konteineriuose arba neteisėtai šalinamos aplinkoje, o šių atliekų sutvarkymo kaina nugula ant gyventojų pečių“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Asta Pakštaitė-Marcinkienė.

Aplinkos apsaugos institutas (AAI) dar 2018 metų pabaigoje yra paskaičiavęs, kad po automobilių ardymo per metus iki 50 tūkst. tonų neigiamą rinkos vertę turinčių automobilių atliekų (plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos, sėdynių, kilimėlių, alyvos ar padangų) yra tinkami nesutvarkomos, patenka į komunalinių atliekų srautą ar į pamiškes ir kitas atokesnes vietas, teršia aplinką. Gyventojai už po automobilių ardymo bešeimininkių atliekų sutvarkymą sumoka iki 10 mln. eurų per metus.

Transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto metu susidaro įvairios atliekos: amortizatoriai, padangos, filtrai, akumuliatoriai, alyva, plastikas, stiklas ir metalas. Už automobilių akumuliatorių, hidraulinių (tepalinių) amortizatorių, vidaus degimo variklių degalų, tepalų ir įsiurbimo oro filtrų sutvarkymą sumoka gamintojai ir importuotojai, todėl jų pridavimas atliekų tvarkytojams turi teigiamą vertę. Tačiau už neigiamą vertę rinkoje turinčias atliekas, kaip automobilių bamperiai, posparniai, sėdynės tenka mokėti ir dėl to ne visi autoservisai ir automobilių remonto ir priežiūros paslaugas teikiantys asmenys linkę tinkamai pasirūpinti jų veikloje susidariusiomis minėtomis atliekomis.

„Gyventojai, kuriems rūpi aplinkosauga ir tinkamas visų automobilinių atliekų sutvarkymas, turėtų pasitikrinti, ar servisas, kuriam patikėjo tvarkyti savo automobilį, yra transporto priemonių atliekas tvarkančių asmenų sąraše GPAIS. Šį sąrašą nuo šiol galima rasti interneto svetainėje www.atliekos.lt“, – sako A. Pakštaitė-Marcinkienė.

Telkia autoservisus

Gamintojų ir importuotojų asociacija kartu su savo nariais ir kitais partneriais nuo šių metų spalio iki 2021 metų kovo (imtinai) telkia Lietuvoje veikiančius transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto veiklą vykdančius asmenis jungtis prie aplinkosauginio projekto „Mes rūšiuojam. Autoservise“ .

„Visi projekte dalyvaujantys autoservisai galės pasinaudoti nemokamu jų veikloje susidariusių atliekų išvežimu, užsidirbti dukart daugiau už priduotas atliekas, o už neigiamą rinkos vertę turinčias atliekas mokėti mažiau. Be to, viena iš projekto partnerių suteiks nemokamą profesionalią konsultaciją GPAIS klausimais. Esame numatę ir prizų, kurių bendra vertė daugiau nei 10 tūkst. eurų, fondą. Daugiau informacijos apie į projektą: https://bit.ly/2T7rjKY“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė.

Pasak jos, nuo spalio pradžios prie šio projekto jau prisijungė 250 autoservisų.

Gamintojų ir importuotojų asociacija vienija beveik 1,8 tūkst. unikalių narių. 

Virginija Žygienė
Viešųjų ryšių vadovė

Gamintojų ir importuotojų asociacija (GIA)
VšĮ Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacija (EGIO)

Priminimas: draudžiamas paspirtukų ir motorinių dviračių eismas Kuršių marių krantine Nidoje

0
Neringos savivaldybė primena, kad Kuršių marių krantinėje nuo sporto mokyklos iki Purvynės gatvės draudžiamas motorinių dviračių ir paspirtukų eismas. Kaip laikomasi šio draudimo, šiandien tikrino Neringos savivaldybės administracijos specialistai kartu su Klaipėdos AVPK Neringos policijos...

Klaipėdos autobusuose už kelionę jau galima atsiskaityti ir bankine kortele

0
Trečiadienį, gegužės 24 dieną, oficialiai startavo atsiskaitymo bankinėmis kortelėmis paslauga. Vienas pirmųjų naująją galimybę 10-ojo maršruto autobuse išbandė Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus. „Labai džiugu, kad žmogui, atvykusiam iš bet kurio pasaulio taško, yra galimybė susimokėti...

Sezoniniai parkavimo tvarkos pokyčiai Klaipėdos miesto pajūryje

0
Nuo pirmadienio, gegužės 1 dienos, vasaros sezonui apmokestinamas parkavimas pajūryje, o miesto centre į vėlesnį vakarą nusitęsia apmokestinamo parkavimo laikas. Nuo gegužės 1 iki rugsėjo 15 dienos rinkliavą privalu mokėti visame Klaipėdos miesto pajūryje: Melnragėje,...

Telšiuose atidaryta dar viena automatinė degalinė

0
Automatinių degalinių tinklas „Neste“ plečia veiklos geografiją ir Telšiuose, magistraliniame kelyje Šiauliai – Palanga, atidaro naują automatinę degalinę. Naujai pastatyta ir įrengta degalinė veiks visą parą. Be degalų joje galima įsigyti priedo „AdBlue“ bei pasinaudoti...

Kas kaltas, kai nepavyksta prasilenkti siauroje gatvėje

0
Pagreitį įgavęs gatvių siaurinimas ir renovavimas kartais sulaukia vis daugiau vairuotojų pasipiktinimo – dėl projektuotojų priimtų sprendimų ir mažiau gatvėse automobilių parkavimui paliktos vietos neretai sunku net prasilenkti. O kartais to padaryti nepavyksta, apgadinamos...

Savaitės eismo įvykių apžvalga, žuvo 1 žmogus

0
Per savaitę, balandžio 28–gegužės 4 d., penktadienį–ketvirtadienį, pirminiais duomenimis, 45 eismo įvykiuose žuvo 1 žmogus (keturračio motociklo vairuotojas), 47 sužeisti, tarp jų 9 nepilnamečiai (4 pėstieji, iš jų 3 – pėsčiųjų perėjose, 3 mopedų...

Vairuodami negalite naudotis mobiliuoju telefonu rankomis: įsidėmėkite ir keiskite įpročius

0
Nuo gegužės 1 d. vairuotojui draudžiama naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis rankomis, išskyrus tris atvejus: kai automobilis ar kita vairuojama transporto priemonė stovi, jei vairuojant mobiliojo ryšio priemonė valdoma laisvų rankų įranga ir telefonas yra...

Perkate naudotą automobilį? Kokius valymo darbus rekomenduoja atlikti specialistai

0
Transporto priemonių valymo įpročiai keičiasi. Anksčiau pirkėjai šią paslaugą užsakinėdavo įsigiję automobilį, dabar vis dažniau valymo paslaugą atlieka automobiliais prekiaujančios įmonės, klientui tuo nesirūpinant. Tačiau kai kuriuos darbus įsigijus naudotą automobilį rekomenduojama atlikti beveik...

Neskubėkite traukti piniginės nutikus nelaimei kelyje – ne kiekvienas pasinaudoja jam priklausančia pagalba

0
Gerėjant orams, gyventojai vis dažniau keliauja automobiliais tolimesnius maršrutus, o su tokiomis kelionėmis neišvengiamai daugiau nutinka ir įvairių eismo įvykių. Pastebima, kad vairuotojai toli gražu ne visuomet pasinaudoja techninės pagalbos kelyje privalumais. Dvi populiariausios pagalbos...

Per savaitę Lietuvos policija šalyje išaiškino daugiau nei 9,5 tūkstančio pažeidėjų

0
Praėjusią savaitę, nuo pirmadienio iki sekmadienio, daugiau dėmesio buvo skirta greičio kontrolei, dirbo didesnės policijos pareigūnų pajėgos. Lietuvos policija, surengusi daugiau kaip 80 policinių priemonių visose apskrityse, preliminariai išaiškino 9 535 motorinių transporto priemonių...

Klaipėdos apskrities keliuose patruliuoti pradeda kelių policijos motociklai

0
Šylant orams į kelius ir miestų gatves išrieda vis daugiau motociklų, patruliuoti tarnybiniais motociklais 2023 m. balandžio 14 d. pradeda ir Klaipėdos apskrities VPK Kelių policijos skyriaus pareigūnai. Eismo saugumui užtikrinti ir greičio viršijimo...

Savarankiškas vaikų važiavimas dviračiu: ką akcentuoti prieš išleidžiant juos į kelią

0
Sinoptikams žadant vis šiltesnius orus ir, panašu, tikrąjį pavasarį, nenumaldomai artėja metas nupūsti dulkes nuo dviračio. Šios transporto priemonės populiarumas miestuose dėl sparčiai tiesiamų dviračių takų ir galimybių išvengti eismo spūsčių didėja ne tik...

Kačerginės trasos atgimimo sieks jungtinės ministerijų, savivaldybės ir sporto organizacijų pajėgos

0
Vienintelė Lietuvoje automobilių ir motociklų žiedinė trasa „Nemuno žiedas“ sulauks investicijų, kurios leis atnaujinti šį objektą ir sugrąžinti į šią trasą sportininkus. Tarpinstitucinį memorandumą dėl automobilių ir motociklų žiedinės lenktynių trasos „Nemuno žiedas“ rekonstrukcijos pasirašė...

Policijos pareigūnai primins dviračių ir elektrinių paspirtukų vairuotojams jų atsakomybę

0
Dviračių ir elektrinių paspirtukų vairuotojai yra viešojo judėjimo dalyviai. Jiems galioja nustatytos taisyklės, o už jų nesilaikymą skiriamos baudos nuo 10 iki 230 eurų. Tam, kad dviračių ir elektrinių paspirtukų vairuotojai patys išvengtų nelaimių...