Kaip pailginti pavarų sistemos tarnavimo laiką?

Ar jau skaitėte?

Daugelį metų girdėjome apie kovą tarp paskirstymo grandinės ir diržo, kurioje aiškią persvarą turėjo paskirstymo grandinės – jei automobiliai būdavo tinkamai prižiūrimi, jos tarnaudavo žymiai ilgiau, o vairuotojai sutaupydavo. Dabar plieno persvara prieš gumą ir audinį sumažėjo, o ekspertai pabrėžia, kad viena priežasčių, kodėl paskirstymo grandinės ir diržai tarnauja trumpiau – netinkama alyva ir jos keitimo intervalai. Ką svarbiausia žinoti, norint užtikrinti sklandų paskirstymo mechanizmo funkcionavimą?

- Reklama -

Alyvos trūkumas – rizika sugadinti grandinę

 Automobilio paskirstymo mechanizmas – tai sistema, kuri reguliuoja oro tiekimą į cilindrus, taip pat išmetamųjų dujų, atsirandančių sudegus oro ir degalų mišiniui, šalinimą iš cilindrų. Tipinį paskirstymo mechanizmą sudaro ne tik alkūninis velenas, paskirstymo velenai su krumpliaračiais ar galią perduodančiais elementais, bet ir visi su mechanizmu susieti papildomi komponentai.

Mechanikas tikrina automobilio paskirstymo grandinę ir alyvos lygį, siekdamas užtikrinti sklandų variklio veikimą.
Mechanikas tikrina automobilio paskirstymo grandinę ir alyvos lygį, siekdamas užtikrinti sklandų variklio veikimą.

„Paskirstymo sistemos valdymui šiuolaikiniuose varikliuose yra naudojami diržai, esantys variklio išorėje (po apsaugine uždanga) arba grandinės, įdiegtos variklio viduje. Ilgą laiką vairuotojai nesutarė, kas geriau – paskirstymo grandinė ar diržas, bet rinka greitai išsprendė šį klausimą, kuomet visi gamintojai pradėjo naudoti dantytų diržų pavaras. Tiesa, pastaraisiais metais kai kurie gamintojai naudoja dar ir 2008 m. pasirodžiusį specifinį hibridą – paskirstymo diržą, veikiantį alyvoje (vadinamoji, karštos alyvos technologija). Vieni tokių variklių pavyzdžių – „1.2 PureTech“ iš PSA arba „1.0 EcoBoot“ iš „Ford“, – pasakoja Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovas Tomas Mareckas.

Pasak eksperto, kad paskirstymo mechanizmas sklandžiai funkcionuotų, visi paskirstymo sistemos elementai turi veikti saugiai ir patikimai. Visgi šiandien vis dar gausu mitų apie tai, kad grandinė negenda, o kokybišką alyva pasirinkti vis dar pamirštama.

 „Grandinė keičiama ir kartais tai yra aiškiai apibrėžta transporto priemonės gamintojo – verta pasitikrinti informaciją automobilio knygelėje. Tad nors kai kurie gamintojai nurodo, kad grandinės keisti apskritai nereikia –  neva ji turėtų tarnauti tiek, kiek ir variklis – ne visi meistrai linkę su tuo sutikti. Jei paleidus šaltą variklį arba važiuojant girdimas triukšmingas paskirstymo grandinės veikimas, tai signalas, kad tepimo sistemoje trūksta variklio alyvos, o tai kelia pavojų varikliui. Norint išvengti grandinės susidėvėjimo sistemos būklę rekomenduojama tikrinti kas antrą alyvos keitimą “, – akcentuoja T. Mareckas.

Paskirstymo grandinė yra sandariai uždengta, todėl plika akimi jos gedimų nepastebėsime. Pagrindiniai dažniausiai pastebimi gedimo požymiai – tarškėjimas, kurio dažnis didėja kartu su variklio sūkiais, netolygus variklio darbas, ryškus galios sumažėjimas ir padidėjusios degalų sąnaudos ar prietaisų skydelyje užsidegusi kontrolinė lemputė.

- Reklama -

Kokybiška alyva – efektyviam paskirstymo mechanizmo veikimui

 Kad ir kurio pavaros tipo transporto priemonę bepasirinktų vairuotojai, pasak ekspertų, egzistuoja viena svarbi taisyklė – ypatingą dėmesį skirti varikio alyvai, kuri yra labai svarbus šios sistemos ilgaamžiškumo ir gedimo indikatorius.

„Tai ypač aktualu paskirstymo grandinei – kartais tiek ji, tiek su ja sąveikaujantys elementai yra visiškai tvarkingi, o netinkamą jų darbą gali sukelti netinkamos, žemos kokybės arba senos variklio alyvos naudojimas. Viena iš priežasčių, kodėl paskirstymo grandinė nutrūksta ir automobiliai atsiduria autoservisuose, yra netinkama variklio alyvos kokybė, klampumas ar lygis. Per mažas alyvos lygis gali sugadinti paskirstymo pavarą, o tai neišvengiamai sulaužys ir pačią grandinę net esant nedidelei jos apkrovai. Dėl šios priežasties aukšta alyvos kokybė ir grynumas yra būtinos sąlygos, siekiant, kad paskirstymo grandinė tarnautų ilgiau“, – akcentuoja Andrzejus Husiatynskis, „TotalEnergies“ Techninio skyriaus vadovas.

Eksperto teigimu, tas pats aktualu ir „karštos alyvos“ paskirstymo pavaros tipo sistemai. „Norint, kad paskirstymo diržas kuo ilgiau tarnautų alyvos vonelėje, būtina naudoti transporto priemonės gamintojo rekomenduojamą alyvą. Pavyzdžiui, nuo 2021 m. „Citroen C4 Cactus“, kuriame sumontuotas 1,2 „PureTech 130 AG“ variklis su karštoje alyvoje veikiančiu paskirstymo diržu, rekomenduoja rinktis „TotalEnergies Quartz Ineo First 0W-30“ alyvą“, – teigia ekspertas.

„Paprastai paskirstymo diržas turėtų būti keičiamas panašiais laiko intervalais kaip ir alyva, atsižvelgiant į vairuotojo vairavimo stilių ir transporto priemonių eksploatavimo sąlygas. Jei važinėjate tik mieste, įveikdamas trumpus atstumus, kuomet variklis negali pakankamai sušilti, yra apsunkinamas alyvos darbas, o joje besikaupiantis purvas ar kuras gali turėti įtakos diržo tarnavimo laikui. Tokiu atveju jis būtinai turi būti pakeistas anksčiau. Kai važiuojame ilgesnius atstumus, o variklis turi galimybę sušilti, galima išnaudoti maksimalius gamintojo rekomenduojamus diržo keitimo intervalus“, – patarimais dalijasi „TotalEnergies“ ekspertas A. Husiatynskis.

Norint išvengti problemų, svarbu alyvą keisti laiku, palaikyti tinkamą jos lygį variklyje, o naudojant vidaus degimo varikliais varomas transporto priemones reikia atsižvelgti ir į alyvos suderinamumą su elastomerais bei guma, iš kurių gaminami diržai.

„Daug kas priklauso ir nuo vairuotojo vairavimo stiliaus. Dėl agresyvaus vairavimo automobilio alyva greičiau praras norimus kokybės ir klampumo parametrus, taigi ir tepimo bei aušinimo savybes, o tai gali turėti lemiamos įtakos variklio gedimui“, – perspėja „TotalEnergies“ ekspertas.

TOP naujienos

Savaitgalį eismo įvykiuose žmonių aukų neišvengta

Lapkričio 6–8 d., penktadienį–sekmadienį, Lietuvos keliuose eismo įvykiuose, pirminiais duomenimis, žuvo 3 žmonės, transporto priemonių vairuotojai – vyrai (krovininio automobilio 55 metų vairuotojas, krosinį...

Alyvų skirtumai ir panašumai: žinodami išvengsite brangaus gedimo

Viena pagrindinių variklio ir pavarų dėžės alyvų paskirčių – sumažinti šiuose mechanizmuose atsirandančią trintį. Vis dėlto panaši paskirtis nereiškia, kad šias alyvas galima maišyti...

Vairuotojai, važiuokite atsargiai, būkite pakantūs ir pagarbūs kelyje!

0
Sostinės policija pastaruoju metu pastebi, kad esant intensyviam eismui Vilniaus mieste, dažnai skubantys vairuotojai pamiršta laikytis galiojančių Kelių eismo taisyklių reikalavimų. Vienas jų – 1.32 punkto reikalavimų nesilaikymas – horizontalus ženklinimas „Geltonomis linijomis pažymėtas...

Lapkričio 17-oji šalies keliuose

0
Lapkričio 17 dieną, antradienį, pirminiais duomenimis, 7-iuose eismo įvykiuose sužeisti 9 žmonės, tarp jų – 2 pėstieji (1 – pėsčiųjų perėjoje) ir viešojo transporto keleivis. Visi įvykiai įvyko didžiuosiuose šalies miestuose (Vilniuje – 5,...

PORTALO SKAITOMIAUSI

JUMS PARINKTOS NAUJIENOS