Elektromobilių įkrovimo stotelių diegimas rajone – savivaldybės rankose

Ar jau skaitėte?

Grynųjų elektromobilių (EV) ir įkraunamų hibridinių automobilių skaičius Lietuvoje auga įspūdingu tempu, tačiau jų įkrovimo vietų stygius akivaizdus. Ką reikėtų padaryti, kad elektromobiliu galėtume keliauti taip pat komfortabiliai, kaip automobiliu su vidaus degimo varikliu? Ypatingai svarbus vaidmuo tenka rajonų savivaldybėms, turinčioms priimti sprendimus, kurie ilguoju laikotarpiu bus naudingi visuomenei ir skatins elektrinį mobilumą.

Šiuo metu visoje Lietuvoje veikia apie 600 viešų ir pusiau viešų elektromobilių įkrovimo prieigų. Susisiekimo ministerija planuoja, kad iki 2030 metų šis skaičius turi padidėti dešimteriopai, iki 6 tūkstančių, o bendras elektromobilių įkrovimo prieigų skaičius, įskaitant privačias stoteles, šalyje turėtų pasiekti 60 tūkstančių.

„Lietuvai norint pasiekti užsibrėžtus tikslus, būtinas sklandus privataus ir viešojo sektoriaus bendradarbiavimas. Į tai galima žiūrėti kaip į iššūkį, bet mes tai vertiname kaip abipusiai naudingą galimybę, kurios rezultatas bus patogiai išplėtota, kokybiška elektromobilių įkrovimo infrastruktūra visos šalies mastu“, – sako „Eleport“ vadovas Lietuvoje ir Baltijos šalyse Kazys Pupinis.

Renginyje „Charging Point Lithuania“ jis pateikė patarimų savivaldybėms, ką jos galėtų padaryti, kad būtų išvystyta kokybiška EV įkrovimo infrastruktūra.

Prioritetas – sklandus bendradarbiavimas

Pirmiausia, pasak K. Pupinio, svarbi aktyvi komunikacija, bendravimas su viešųjų elektromobilių įkrovimo tinklų vystytojais. Kai kurios Lietuvos savivaldybės jau dabar yra pažengusios infrastruktūros vystymo procese, aktyviai komunikuoja, dalyvauja aktualiuose susitikimuose ir kviečia privačius investuotojus į konsultacijas, tačiau kol kas jų nedaug.

„Konsultacija nereiškia, kad būtent su ta bendrove ir dirbsite, tačiau tai padės gauti naudingų įžvalgų iš rinkos profesionalų. Šioje srityje ilgai veikiančios bendrovės padės suprasti projekto projektavimą, logiką, patars, kaip suformuoti įkrovimo infrastruktūros projektą, kad jis būtų objektyvus ir skatintų privačius operatorius dalyvauti konkurse bei pasiūlyti paslaugas. Yra buvęs ne vienas atvejis, kai savivaldybė bando viską atlikti savo jėgomis ir konkurse arba nedalyvauja niekas, arba prisistato abejotinos kokybės tiekėjai“, – pastebi K. Pupinis.

Antra, savivaldybės turėtų tinkamai pasiruošti: numatyti, kur ir kodėl norėtų turėti įkrovimo stoteles, suformuoti sklypus tose lokacijose arba padaryti jas kitaip prieinamas būsimam operatoriui, užsakyti elektros galios ESO privedimą visoms norimoms lokacijoms ir pan. Tokie pirmieji žingsniai gerokai palengvins tolesnę eigą ir užtikrins sklandų bendradarbiavimą.

Ribojimai naudos neduoda

Taip pat savivaldybių atstovams neretai kyla klausimų, kokias sąlygas, apribojimus turėtų iškelti tiekėjams, dažniausiai trijose srityse: įkrovimo kaina galutiniam vartotojui, elektros galia konkrečiame taške ir įkrovimo infrastruktūros kiekis konkrečiame taške.

„Atsakymas paprastas: būkite lankstūs ir nesiimkite ribojimų. Visus šiuos momentus sureguliuos rinka. Juk ir operatoriai nėra suinteresuoti, pavyzdžiui, siūlyti kuo aukštesnes įkrovimo kainas galutiniams vartotojams, kadangi tuomet paslaugomis niekas nesinaudos ir stotelės stovės tuščios. Ir atvirkščiai: kuo kainos konkurencingesnės, tuo daugiau vartotojų nori ir gali naudotis paslaugomis“, – pasakoja „Eleport“ vadovas.

Apskritai, pasak K. Pupinio, miestų vystymą derėtų projektuoti atsižvelgiant į elektromobilių įkrovimo infrastruktūros poreikį. Elektromobilių įkrovimas, priklausomai nuo galios, trunka nuo pusvalandžio-valandos iki kelių valandų, todėl EV įkrovimo parkus verta įrengti taip, kad jie papildytų šalia jau esančią infrastruktūrą. Kitaip sakant, kol elektromobilis kraunasi, žmonės galėtų lankyti jūsų miesto objektus, apsipirkti ir panašiai, vietoje to, kad sėdėtų automobilyje ir klausytųsi radijo. Ir atvirkščiai – EV įkrovimo parkai gali tapti akstinu šalia kurtis paslaugas teikiančioms įmonėms.

Prisidėti gali ir kiti žemės savininkai

Galiausiai, verta apsvarstyti, galbūt elektromobilių įkrovimo infrastruktūrai nebūtina skirti savivaldybės sklypų ar jų išpirkti? Pavyzdžiui, galima skirti finansines paskatas žemės savininkams, kurie galėtų leisti savo žemėje statyti vieną, kelias įkrovimo stoteles ar net visą jų parką. Tai gali paspartinti EV įkrovimo tinklo plėtrą ir elektromobilių skaičiaus augimą regione.

„Nesvarbu, kiek ir kaip sparčiai augs elektromobilių baterijų talpa, įkrovimo galia ir kiti parametrai – mūsų tikslas yra turėti tokią infrastruktūrą, kad žmonės ne tik nesijaudintų, kur, kaip ir ar apskritai galės įsikrauti elektromobilį planuodami ilgesnę kelionę, bet kad apie tai išvis nebegalvotų. Tai turi būti taip pat paprasta, kaip šiandien yra užsukti į degalinę“, – teigia jis.

Estijos startuolis „Eleport” viešuosius elektromobilių įkrovimo tinklus vysto nuo 2016 m. ir šiuo metu veikia visose Baltijos šalyse bei Lenkijoje. Veiklą Lietuvoje pradėjęs 2022 m., „Eleport” dirba tiek su viešuoju, tiek su privačiu sektoriumi ir diegia stoteles visose lokacijose, nuo miestų ir priemiesčių, iki kelių ir autostradų.

Monika Tamulaitytė

Sekmadienį senamiestyje bus ribojamas eismas

0
Sekmadienį, spalio 1 d., senamiestyje Vasario 16-osios g., prie geležinkelio stoties, vyks „Bobų vasaros mugė“. Ruošiantis jai ir jos metu bus apribotas motorinių transporto priemonių eismas, uždaromos gatvės ir gatvių atkarpos. Nuo 5.00 val. iki...

Per savaitę šalies keliuose užregistruoti 452 eismo įvykiai, žuvo vienas žmogus

0
Per savaitę, rugsėjo 22–28 d.,, pirminiais duomenimis, šalies keliuose įvyko 81 eismo įvykis, kuriuose nukentėjo žmonės: žuvo 1, 92 buvo sužeisti, praneša policija. Teisėsaugos duomenimis, rugsėjo 23 d., šeštadienį fiksuotas eismo įvykis, kurio metu žuvo...

Ties Utena bus pradėti kelio Vilnius–Utena rekonstravimo darbai

0
Šią savaitę Lietuvos automobilių kelių direkcija pasirašė sutartį dėl magistralinio kelio Vilnius–Utena ruožo, esančio Utenos mieste, rekonstravimo darbų. Darbus kelio atkarpoje planuojama pradėti artimiausiu metu, baigti – kitų metų liepą. „Utenos plente prasideda ilgai laukti...

Tamsiu paros metu pėstieji nesisaugo

0
Net 4 iš 10 lietuvių nedėvi atšvaito tamsiu paros metu, atskleidė naujausias „KOG instituto“ reprezentatyvusis visuomenės tyrimas. Tai viena iš gyvybes Lietuvos keliuose nusinešančių priežasčių – ištyrus 2020–2022 m. eismo įvykius nustatyta, kad net...

Dėl serialo filmavimo Klaipėdoje galimi laikini nepatogumai

0
Nuo antradienio iki penktadienio dėl Klaipėdoje filmuojamo režisieriaus Emilio Vėlyvio vaidybinio serialo filmavimo darbų klaipėdiečiai gali patirti tam tikrų nepatogumų, rašo portalas madeinkalipeda.lt. Skelbiama, kad pirmadienį nuo 6.00 val. iki 21.00 val. filmavimo darbai planuojami...

Maistas ir medžiotojai veja laukinius gyvūnus į kelius – artėja žvėrių aktyvumo pikas

0
Ruduo – kone klastingiausias laikotarpis vairuotojams. Po vasaros į gatves sugrįžta didesni eismo srautai, ilgėja tamsusis paros metas, padažnėja krituliai. Papildomų iššūkių keliuose kelia ir tradiciškai rugsėjo pabaigoje bei spalį suaktyvėjęs gyvūnų judėjimas. Dėl...

Neprisidėkite į krepšį bet ko: kuo grybaujant gali praversti jūsų telefonas?

0
Rudens sezonu išmanusis įrenginys tampa nepamainomu ir grybautojams. Telefono ekrane nepatyrę grybų mylėtojai gali pasitikrinti grybų rūšis, pažinti kitus augalus, o bet kuriam grybautojui nepasiklysti praverčia žemėlapių programėlės. Tiesa, ekspertas pataria kai kuriais nustatymais...

Dėl kelio remonto darbų ir silpnos tilto konstrukcijos Tauragės rajone ribojamas eismas

0
Tauragės rajono savivaldybė informuoja, kad rajono teritorijoje esančiuose valstybinės reikšmės keliuose ribojamas eismas, kurių bendras ilgis – 3,24 km. Savivaldybės duomenimis, dėl silpnos tilto konstrukcijos kelyje Mažeikiai–Plungė–Tauragė, 135,91 – 136,38 kilometre iki 2025 vasario 10...

„Orlen Lietuvos“ reaktoriaus kelionė baigta: pasiekė gamyklą Mažeikiuose, vyks įrenginio statybos

0
„Orlen Lietuvos“ reaktoriaus kelionė baigta – pirmadienį jis atvyko į Mažeikiuose esančia gamyklą, Eltai patvirtino bendrovės atstovė spaudai Kristina Gendvilė. Ji pažymėjo, kad dabar iki spalio mėnesio vyks naujo įrenginio statybos. 1,5 tūkst. tonų sveriančio žaliavos...

Vilniuje atidaroma nauja gatvės atkarpa Pilaitėje: eismo dalyvių laukia pokyčiai

0
Sostinėje atidaroma nauja dviejų eismo juostų atkarpa Pilaitėje, Smalinės gatvėje, praneša Vilniaus savivaldybė. Po Pilaitės prospektu įrengta 830 m ilgio Smalinės gatvės atkarpa sujungta dviem žiedinėmis sankryžomis: viena ties Vydūno gatve, kita – ties Stalupėnų...

ORAI: Sekmadienio dieną temperatūra 23–31 laipsnis šilumos

0
Sekmadienio dieną vietomis, daugiausia vakariniuose rajonuose, trumpai palis. Vėjas besikeičiančios krypties, 5–10 m/s. Temperatūra 23–28, vakariniuose rajonuose kai kur apie 21, Pietų Lietuvoje vietomis 29–31 laipsnis šilumos. Pirmadienio naktį kai kur trumpai palis, dieną be...

„Mercedes-Benz“ furgonai ir mikroautobusai atsinaujino

0
Sekdami „Mercedes-Benz“ lengvųjų automobilių pavyzdžiu, kompanijos furgonai ir mikroautobusai tampa prabangos transporto segmento dalimi. Kompanija sėkmingai tęsia ir strategiškai pasirinktą tvarumo kelią. „Mercedes-Benz Vans“ prognozuoja, jog iki 2030 metų tiek asmeniniam naudojimui skirtų, tiek...

Lazdijų rajone tvarkomas kelias link Lenkijos

0
Lazdijų rajone intensyviai tvarkomi įvairūs infrastruktūros objektai. Šią savaitę prasidėjo ir kelio Lazdijai–Akmeniai atkarpos, nutolusios apie 700 metrų nuo Lazdijų miesto, remonto darbai. Vykdant patikras buvo nustatyta, kad vietomis yra itin susidėvėjęs ir plonas seno...

6 naudingi patarimai, kaip vasaros kelionėms reikėtų paruošti automobilį

0
Vasarą keliaujame dažniau, todėl nesvarbu, ar leidžiatės į savaitgalio kelionę į gamtą, ar ilgesnę išvyką, svarbu pasirūpinti automobilio švara ir saugumu: atlikti techninę automobilio patikrą, susikrauti visus kelionėms būtinus daiktus bei pasirūpinti daiktais, kurie...