Elektromobilių įkrovimo stotelių diegimas rajone – savivaldybės rankose

Ar jau skaitėte?

Grynųjų elektromobilių (EV) ir įkraunamų hibridinių automobilių skaičius Lietuvoje auga įspūdingu tempu, tačiau jų įkrovimo vietų stygius akivaizdus. Ką reikėtų padaryti, kad elektromobiliu galėtume keliauti taip pat komfortabiliai, kaip automobiliu su vidaus degimo varikliu? Ypatingai svarbus vaidmuo tenka rajonų savivaldybėms, turinčioms priimti sprendimus, kurie ilguoju laikotarpiu bus naudingi visuomenei ir skatins elektrinį mobilumą.

Šiuo metu visoje Lietuvoje veikia apie 600 viešų ir pusiau viešų elektromobilių įkrovimo prieigų. Susisiekimo ministerija planuoja, kad iki 2030 metų šis skaičius turi padidėti dešimteriopai, iki 6 tūkstančių, o bendras elektromobilių įkrovimo prieigų skaičius, įskaitant privačias stoteles, šalyje turėtų pasiekti 60 tūkstančių.

„Lietuvai norint pasiekti užsibrėžtus tikslus, būtinas sklandus privataus ir viešojo sektoriaus bendradarbiavimas. Į tai galima žiūrėti kaip į iššūkį, bet mes tai vertiname kaip abipusiai naudingą galimybę, kurios rezultatas bus patogiai išplėtota, kokybiška elektromobilių įkrovimo infrastruktūra visos šalies mastu“, – sako „Eleport“ vadovas Lietuvoje ir Baltijos šalyse Kazys Pupinis.

Renginyje „Charging Point Lithuania“ jis pateikė patarimų savivaldybėms, ką jos galėtų padaryti, kad būtų išvystyta kokybiška EV įkrovimo infrastruktūra.

Prioritetas – sklandus bendradarbiavimas

Pirmiausia, pasak K. Pupinio, svarbi aktyvi komunikacija, bendravimas su viešųjų elektromobilių įkrovimo tinklų vystytojais. Kai kurios Lietuvos savivaldybės jau dabar yra pažengusios infrastruktūros vystymo procese, aktyviai komunikuoja, dalyvauja aktualiuose susitikimuose ir kviečia privačius investuotojus į konsultacijas, tačiau kol kas jų nedaug.

„Konsultacija nereiškia, kad būtent su ta bendrove ir dirbsite, tačiau tai padės gauti naudingų įžvalgų iš rinkos profesionalų. Šioje srityje ilgai veikiančios bendrovės padės suprasti projekto projektavimą, logiką, patars, kaip suformuoti įkrovimo infrastruktūros projektą, kad jis būtų objektyvus ir skatintų privačius operatorius dalyvauti konkurse bei pasiūlyti paslaugas. Yra buvęs ne vienas atvejis, kai savivaldybė bando viską atlikti savo jėgomis ir konkurse arba nedalyvauja niekas, arba prisistato abejotinos kokybės tiekėjai“, – pastebi K. Pupinis.

Antra, savivaldybės turėtų tinkamai pasiruošti: numatyti, kur ir kodėl norėtų turėti įkrovimo stoteles, suformuoti sklypus tose lokacijose arba padaryti jas kitaip prieinamas būsimam operatoriui, užsakyti elektros galios ESO privedimą visoms norimoms lokacijoms ir pan. Tokie pirmieji žingsniai gerokai palengvins tolesnę eigą ir užtikrins sklandų bendradarbiavimą.

Ribojimai naudos neduoda

Taip pat savivaldybių atstovams neretai kyla klausimų, kokias sąlygas, apribojimus turėtų iškelti tiekėjams, dažniausiai trijose srityse: įkrovimo kaina galutiniam vartotojui, elektros galia konkrečiame taške ir įkrovimo infrastruktūros kiekis konkrečiame taške.

„Atsakymas paprastas: būkite lankstūs ir nesiimkite ribojimų. Visus šiuos momentus sureguliuos rinka. Juk ir operatoriai nėra suinteresuoti, pavyzdžiui, siūlyti kuo aukštesnes įkrovimo kainas galutiniams vartotojams, kadangi tuomet paslaugomis niekas nesinaudos ir stotelės stovės tuščios. Ir atvirkščiai: kuo kainos konkurencingesnės, tuo daugiau vartotojų nori ir gali naudotis paslaugomis“, – pasakoja „Eleport“ vadovas.

Apskritai, pasak K. Pupinio, miestų vystymą derėtų projektuoti atsižvelgiant į elektromobilių įkrovimo infrastruktūros poreikį. Elektromobilių įkrovimas, priklausomai nuo galios, trunka nuo pusvalandžio-valandos iki kelių valandų, todėl EV įkrovimo parkus verta įrengti taip, kad jie papildytų šalia jau esančią infrastruktūrą. Kitaip sakant, kol elektromobilis kraunasi, žmonės galėtų lankyti jūsų miesto objektus, apsipirkti ir panašiai, vietoje to, kad sėdėtų automobilyje ir klausytųsi radijo. Ir atvirkščiai – EV įkrovimo parkai gali tapti akstinu šalia kurtis paslaugas teikiančioms įmonėms.

Prisidėti gali ir kiti žemės savininkai

Galiausiai, verta apsvarstyti, galbūt elektromobilių įkrovimo infrastruktūrai nebūtina skirti savivaldybės sklypų ar jų išpirkti? Pavyzdžiui, galima skirti finansines paskatas žemės savininkams, kurie galėtų leisti savo žemėje statyti vieną, kelias įkrovimo stoteles ar net visą jų parką. Tai gali paspartinti EV įkrovimo tinklo plėtrą ir elektromobilių skaičiaus augimą regione.

„Nesvarbu, kiek ir kaip sparčiai augs elektromobilių baterijų talpa, įkrovimo galia ir kiti parametrai – mūsų tikslas yra turėti tokią infrastruktūrą, kad žmonės ne tik nesijaudintų, kur, kaip ir ar apskritai galės įsikrauti elektromobilį planuodami ilgesnę kelionę, bet kad apie tai išvis nebegalvotų. Tai turi būti taip pat paprasta, kaip šiandien yra užsukti į degalinę“, – teigia jis.

Estijos startuolis „Eleport” viešuosius elektromobilių įkrovimo tinklus vysto nuo 2016 m. ir šiuo metu veikia visose Baltijos šalyse bei Lenkijoje. Veiklą Lietuvoje pradėjęs 2022 m., „Eleport” dirba tiek su viešuoju, tiek su privačiu sektoriumi ir diegia stoteles visose lokacijose, nuo miestų ir priemiesčių, iki kelių ir autostradų.

Monika Tamulaitytė

Klaipėdos rajono policijos pareigūnai vykdo priemones saugumui prie geležinkelių užtikrinti

0
2023 m. kovo mėn. 21 – 28 d. Klaipėdos r. PK pareigūnai prie įvairių rajone esančių geležinkelio pervažų vykdys prevencinę priemonę „Saugi aplinka geležinkelyje“. Jos metu bus vykdomas patruliavimas geležinkelio infrastruktūros prieigose, siekiant užkardyti...

Kelininkai atsakė į klausimus apie neeilinę meteorologinę situaciją

0
Praėjusią parą, kovo 10-ąją, barstymo ir valymo darbus valstybinės reikšmės keliuose vykdę mechanizmai nuvažiavo kiek daugiau nei 20 tūkst. kilometrų, informuoja AB „Kelių priežiūra“. Iš penktadienio nakties į šeštadienį iki pat 6 valandos ryto...

Nuo meilės iki neapykantos: automobilius niokoja ir iš keršto, ir iš pavydo

0
Nors dažniausiai transporto priemonės nukenčia eismo nelaimėse, draudikai sulaukia žmonių pranešimų, kai automobilius suniokoja ar apgadina piktavaliai. Transporto priemonės subraižomos vinimi, išdaužiamas stiklas ar praduriamos padangos, o kartais nukenčia ir visas transporto priemonės kėbulas...

Vairuotojai, važiuokite atsargiai, būkite pakantūs ir pagarbūs kelyje!

0
Sostinės policija pastaruoju metu pastebi, kad esant intensyviam eismui Vilniaus mieste, dažnai skubantys vairuotojai pamiršta laikytis galiojančių Kelių eismo taisyklių reikalavimų. Vienas jų – 1.32 punkto reikalavimų nesilaikymas – horizontalus ženklinimas „Geltonomis linijomis pažymėtas...

Kaip saugiai gabenti šunį ar katę automobilyje?

0
Kiekvienas mūsų puikiai žino, kaip yra svarbu užsisegti saugos diržus, tačiau kartais yra pamirštama pasirūpinti kartu keliaujančių augintinių saugumu. Deja, kartais toks neatsargumas gali baigtis didele nelaime, todėl svarbu pasirūpinti, kad keturkojai keleiviai būtų gabenami...

Kaip prasimankštinti po ilgos kelionės automobiliu?

0
Jei tenka leistis į ilgą kelionę automobiliu, svarbu laikytis vienos paprastos taisyklės: kas dvi valandas padarykite 15 minučių pertrauką, kurios metu šiek tiek prasimankštinkite. Ištverti ilgą kelionę jums gali padėti keli žemiau pateikti patarimai. Ką...

7 patarimai, kaip paruošti automobilį žiemai

0
Atėjus žiemai, plikledis, minusinė temperatūra ir pūgos gali tapti tikru išbandymu vairuotojams bei jų automobiliams. Todėl svarbu iš anksto pasiruošti šalčiausiam metų laikui ir įsitikinti, kad jūsų transporto priemonė veikia tvarkingai. „carVertical“ ekspertai dalinasi...

Trys vairuotojų įpročiai, kurių derėtų atsisakyti nedelsiant

0
Techniškai tvarkingas automobilis, vairavimas užsisegus saugos diržą ir blaiviam, atrodytų, jau visiems suprantamos saugaus vairavimo taisyklės. Bet jei norime saugiai pasiekti kelionės tikslą, kodėl vis dar neatsisakome kitų, pavojų kelyje galinčių sukelti įpročių? Juk...

Paaiškėjo, kas kelyje labiausiai blaško Lietuvos vairuotojus

0
Išblaškytas vairuotojo dėmesys – viena dažniausių eismo nelaimių priežasčių. Tyrimo duomenys rodo, kad Lietuvos vairuotojus kelyje dažniausiai blaško pašaliniai garsai, plepūs bendrakeleiviai ir transporto priemonėje vaikų keliamas šurmulys. Psichologė pabrėžia, kad dėmesio sutelkimas tiesiogiai...

Vairuotojai kenčia dėl duobių keliuose – artimiausi keli mėnesiai nežada nieko gero

0
Šią žiemą dėl didelių oro permainų vairuotojai vis dažniau skundžiasi sugadintais automobiliais, dėl ko kaltos didžiulės duobės keliuose. Duomenys rodo, kad jau praėję metai buvo rekordiniai ir duobės vairuotojams pridarė didžiulių nuostolių, kokių iki...

Išmanūs pirkėjai: įsigyti automobilį paprasta, kaip ir užsisakyti maisto iš pristatymo platformų

0
Išvesti paralelę tarp maisto ir automobilio pirkimo, su pristatymo į namus paslauga – dabartiniame laike nėra nieko stebinančio. Tiek norimą patiekalą, tiek automobilį žmogus gali išsirinkti paprasčiausiai iš nuotraukos matomos telefono ar kompiuterio ekrane,...

ORAI: Šiandien truputėlį pasnigs. Temperatūra nuo 1 laipsnio šalčio iki 2 laipsnių šilumos

Savaitgalį numatomi permainingi orai. Sausio 27-os dieną pietrytinėje šalies pusėje krituliai, vyraus nedidelis sniegas. Kai kur lijundra. Rytą daug kur, dieną vietomis plikledis. Vėjas šiaurės, šiaurės rytų, 5–10 m/s. Temperatūra nuo 1 laipsnio šalčio iki...

ORAI: Artimiausiomis dienomis mūsų orus lems aukštesnio slėgio laukas

Sausio 23 d. žymesnių kritulių nenumatoma. Vietomis plikledis, rūkas, šerkšnas, galima silpna lijundra. Vėjas silpnas. Temperatūra naktį 0–5, kai kur pragiedrėjus 6–8 laipsniai šalčio, dieną nuo 3 laipsnių šalčio iki 1 laipsnio šilumos. Sausio 24...

Savaitės eismo įvykių apžvalga

0
Per savaitę, sausio 6–12 d., penktadienį–ketvirtadienį, pirminiais duomenimis, šalies keliuose įvyko 48 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. Žuvo 4 eismo dalyviai (2 vairuotojai, 2 pėstieji (tamsiuoju paros metu), 3 vyrai ir moteris, jų amžiaus...