Ar mažesnė kaina paskatintų pirkti elektromobilius?

Ar jau skaitėte?

Norvegija, panaikinusi muito ir kelių mokesčius bei suteikusi nemokamą parkavimą elektromobiliams miestuose, tapo pirmąja pasaulyje šalimi, kur elektromobilių pardavimai viršijo įprastų automobilių pardavimus. Mokestinė politika gali sumažinti įvairių mažesnę žalą darančių prekių ar prekių grupių, apie kurias pastaruoju metu daug diskutuojama — elektromobilių, alternatyvių tabako gaminių, vietinės elektros energijos, pagamintos iš atsinaujinančių išteklių, ir kitų prekių ar prekių grupių kainas, bet ar sumažintos kainos padidins šių prekių vartojimą ir ar Norvegijos sėkmės istorija gali tapti pavyzdžiu kitoms šalims?



Kainos mažėjimas didina vartojimą, bet yra išimčių

Nemažai pasaulinių tyrimų, analizuojančių kainos didėjimo poveikį vartojimui, jau ne vieną dešimtmetį įrodo, kad padidėjusi kaina sumažina žalingų produktų, tokių kaip alkoholis ar cigaretės, legalų vartojimą — su sąlyga, kad vartotojas negali įsigyti pigesnės nelegalios produkcijos, kurios daug yra šalyse, besiribojančiose su žymiai pigesnės produkcijos valstybėmis. Vienaip šis principas veiktų Islandijos saloje, kitaip Lietuvoje, Norvegijoje ar Suomijoje, turinčiose sieną su rytų kaimyne, bet pagrindinė prielaida siejasi su klasikiniu ekonomikos dėsniu, kad kai produkto kaina kyla, paklausa krenta.

Vadovaujantis šiuo principu galima teigti, kad pagrįstas ir atvirkštinis efektas – kainos mažėjimas didina vartojimą. Tačiau tai veikia tik tada, kai nesikeičia kitos vartojimo sąlygos, tokios kaip vartotojų pajamos, infliacija, politinė nuotaika šalyje ir t. t. Taip pat kelios dešimtys tyrimų įrodė, kad mažiausiai į kainos pokyčius įsigyjant mažesnę žalą darančias prekes ar produktus reaguoja vartotojai, vyresni nei penkiasdešimties metų. Tai galima aiškinti šios grupės pajamų pastovumu ir dydžiu bei susiformavusiais įpročiais.

Beje, tyrinėdami tvarų vartojimą, pastebime vėliau pasireiškiantį grįžtamojo poveikio efektą (angl. rebound effect). Pavyzdžiui, pagerinus degalų naudojimo efektyvumą lengvuosiuose automobiliuose, vairavimas tapo pigesnis, todėl vartotojai daugelyje šalių daugiau vairavo ir pirko didesnius automobilius. Arba nacionaliniu lygmeniu stipriai sumažinus kainą žalą darantiems produktams, vartotojai atliekamą pinigų sumą gali skirti kitiems labai žalingiems įpročiams ar produktams, tad neigiamos pasekmės gali būti pastebimos kitose srityse. Tai ypač dažnai pastebima kalbant apie brangių tvarių produktų, tokių kaip automobiliai, energijos šaltiniai, įsigijimą bei naudojimą.

Kaina — tarp stipriausių motyvų

Rinktis mažesnę žalą darančius produktus, tvaresnį vartojimą skatina ne tik kaina. Tai gali būti pats produktas, vartotojo savybės, visuomenės normos, įmonės, kuri parduoda mažiau žalą darančius produktus komunikacijos strategija, politikų nuomonės ir t. t. Valstybė, norėdama paskatinti vieno ar kito mažiau žalingo produkto vartojimą, turi atsižvelgti ne tik į kainą, bet ir kitus motyvus.

Apskritai vartotojo motyvus rintis tokius produktus skirstome į vidinius ir išorinius. Vidiniai apima vartotojo vertybes ir įsitikinimus, tokius kaip aplinkosauga, socialinio teisingumo, sveikesnės gyvensenos siekis, o tarp išorinių motyvų yra kaina, produkto kokybė, tvarių produktų reklamos įtaka, įsigalėjusios visuomenės normos. Darydamas pasirinkimą, vartotojas visada balansuoja tarp šių motyvų, tačiau kad nugalėtų produkto kokybės, kainos bei patogumo veiksnius, vidiniai motyvai turi būti labai stiprūs. Pavyzdžiui, jeigu tai yra nelabai brangus mažesnę žalą darantis produktas, kuriam yra daroma kainos lengvata, tačiau, kad ją įsigytų, vartotojas turi nukakti daugiau kilometrų, vartotojas rinksis patogumą.



Kokybė, kaina ir patogumas karaliauja vartotojų tyrimuose ir dažnai jų net nebetiriame kartu su visais kitais, kad tikrai sužinotumėme, kas yra tie KITI svarbūs motyvai darant pasirinkimus.

Vidiniai motyvai turi būti labai stiprūs

Jeigu kaina bus didesnė, vartotojas rinksis mažesnę žalą darančius produktus tik tada, kai turės sveikatos problemų arba jo pamatinė ir kritinė vertybė bus sveika gyvensena, ir šis motyvas vartotojui bus svarbiausias, o ne kaina.

Tiesa, pasaulinė statistika rodo, kad sveika gyvensena tampa svarbesnė vis didesnei daliai pasaulio gyventojų. Naujausių „Apple“ produktų pristatymas tai puikiai pademonstravo – jame dalyvavo net keturi sveikos gyvensenos specialistai (treneriai, meditacijos profesionalai) ir visi atnaujinti produktai turi sveikos gyvensenos skatinimo savybių. Tai rodo, kad ši tendencija labai auganti ir tik stiprės ateityje. Daugeliu atveju tai susiję su pasauline pandemija. „GlobalData“ 2021 metų pirmojo ketvirčio pasaulinė vartotojų apklausa parodė, kad 55 proc. respondentų yra labai susirūpinę dėl savo sveikatos ir fizinės būklės.

Dr. Lineta Ramonienė
ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto docentė

Sukčiai už nuostolius kelyje bando gauti milijonines sumas

0
Sukčių kasdienybėje galima sutikti įvairių, tačiau draudikai dažniausiai fiksuoja tuos, kurie neteisėtai bando gauti išmokas nutikus nelaimei kelyje. Net mažiausias eismo įvykis sukelia pakankamai daug streso, o dar daugiau jo gali kilti sužinojus, kad...

Profesionalaus lenktynininko patarimai: kaip suvaldyti automobilį rudens keliuose

0
Atėjus lietingam metų sezonui vis dažniau tenka važinėti slidžiose gatvėse ir keliuose, kurių danga dažnai labai skirtinga. Ruduo – metas, kuomet vairavimo sąlygos keičiasi iš esmės. Rytą gali čiuožinėti, dienos metu mėgautis saule, o...

Aušinamų ir neaušinamų stabdžių diskų skirtumai

0
Automobilio stabdymo sistema susidedanti iš stabdžių diskų ir stabdžių trinkelių yra vieningai naudojama daugelio automobilių gamintojų. Ją naudoja dėl  gana paprastos konstrukcijos ir aptarnavimo bei gero stabdymo efektyvumo. Stabdant automobilį kinetinė energija yra paverčiama...

Katedros aikštėje vyko Keliaujančiųjų ir vairuotojų dienos minėjimas

0
Nuo 2009 metų kiekvieną paskutinį rugsėjo sekmadienį Lietuvoje minima Keliaujančiųjų ir vairuotojų diena. Šį sekmadienį, rugsėjo 26 dieną, jau 12-ąjį kartą buvo organizuotas šios dienos minėjimui skirtas renginys. VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija kartu...

Lenktynininkas Dominykas Butvilas: trys patarimai vairuojant mieste kiekvienam

0
„Vairavimas didesniame mieste turi savų iššūkių. Vienas pagrindinių yra dėmesio išlaikymas. Kuo didesnis miestas – tuo spartesnis automobilių srautas. Atrodo vieną minutę leki ir skubi, o už kelių akimirkų jau stovi kamštyje. Toks kontrastingas...

Saugaus eismo renginys visai šeimai „Branginkime gyvybę kelyje!“

0
Minint Keliaujančiųjų ir vairuotojų dieną, VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija kviečia į renginį visai šeimai „Branginkime gyvybę kelyje!“. Rugsėjo 26 dieną, sekmadienį, nuo 12.00 iki 17.30 val. Vilniaus Katedros aikštėje vyksiančiame renginyje dalyvių lauks...

Ar mažesnė kaina paskatintų pirkti elektromobilius?

0
Norvegija, panaikinusi muito ir kelių mokesčius bei suteikusi nemokamą parkavimą elektromobiliams miestuose, tapo pirmąja pasaulyje šalimi, kur elektromobilių pardavimai viršijo įprastų automobilių pardavimus. Mokestinė politika gali sumažinti įvairių mažesnę žalą darančių prekių ar prekių...

154 tūkst. tonų pelenų ir šlako atliekų taps žaliava keliams ir pamatams

0
Aplinkos ministerija sugriežtino atliekų deginimo metu susidariusių nepavojingųjų pelenų ir šlako atliekų tvarkymo reikalavimus. Nuo šiol šias atliekas bus galima saugiai panaudoti keliams tiesti, pastatų pamatams, šalinamų atliekų sluoksniams perdengti, sąvartynų uždarymui ir laikiniems...

Pristatyta į Lietuvą atkeliaujanti nauja, nuotoliniu būdu valdomų automobilių pritaikymo technologija

0
Artimiausiu metu Lietuvos vartotojams bus pristatyta į šalį atkeliaujanti nauja technologinė galimybė – per nuotolį valdomų automobilių techninis funkcionalumas ir pritaikymas automobilių dalijimosi srityje. Šios technologijos pranašumus, kurie viešai bus pademonstruoti kitą savaitę, su...

Ministerija siūlo miestuose įrengti dviračių gatves, efektyviau organizuoti specialaus ir viešojo transporto eismą

0
Susisiekimo ministerija Vyriausybei trečiadienį teiks svarstyti ir tvirtinti atnaujintą Kelių eismo taisyklių (KET) projektą, kuriame siūloma įtvirtinti naują ženklą „Dviračių gatvė“, efektyviau organizuoti specialaus transporto eismą, numatyti atskirus šviesoforo signalus maršrutiniam transportui, atlaisvinti įvažiavimus...

Namų darbai tėvams: kaip moksleivius apsaugoti nuo piktavalių žmonių ir eismo pavojų

0
Kiekvienais metais, vaikams sugrįžus į ugdymo įstaigas, tėvams kyla daug klausimų dėl atžalų saugumo – ne tik kaip išmokyti juos tinkamai pereiti gatvę, saugiai sugrįžti namo iš mokymo įstaigos, bet ir kaip apsaugoti moksleivius...

Kaip elgtis išvydus švyturėlius: patarė nedaryti kelių esminių klaidų

0
Rudenį į gatves pajudant vis daugiau transporto priemonių nesnaudžia ir specialiųjų transporto priemonių vairuotojai. Dažnai jie kelią pro intensyvų eismą skinasi apie save pranešdami švyturėliais, į kuriuos privalu reaguoti visiems eismo dalyviams. Draudimo bendrovės...

Katedros aikštėje vyko saugaus eismo renginys: kaukė specialiųjų tarnybų sirenos, degė automobilis

0
Vilniečiai ir miesto svečiai, šeštadienį vykusioje saugaus eismo akcijoje „Būk atsakingas kelyje“, prisiminė pamokas apie saugumą kelyje. Katedros aikštėje ne tik kaukė specialiųjų tarnybų sirenos, bet ir vyko inovatyvios edukacinės veiklos. Daugiau nuotraukų iš renginio...

Vilniaus Katedros aikštėje – saugaus eismo renginys visai šeimai

0
Renginys vyks artėjant rugsėjo 1-ajai, kai gatvėse ir keliuose pagausėja automobilių, o į mokyklas grįžtantys moksleiviai po vasaros dar būna išsiblaškę, todėl eismo dalyviai gatvėse turi būti ypač atidūs. Šis renginys – gera proga...