154 tūkst. tonų pelenų ir šlako atliekų taps žaliava keliams ir pamatams

Ar jau skaitėte?

Aplinkos ministerija sugriežtino atliekų deginimo metu susidariusių nepavojingųjų pelenų ir šlako atliekų tvarkymo reikalavimus. Nuo šiol šias atliekas bus galima saugiai panaudoti keliams tiesti, pastatų pamatams, šalinamų atliekų sluoksniams perdengti, sąvartynų uždarymui ir laikiniems keliams juose tiesti.

Numatyta, kad apdorotus palaidus pelenus ir šlaką apdengtuose kaupuose bus galima laikyti atviroje aikštelėje tik iki 6 mėnesių. Antrinių žaliavų aikštelėje vieta turi būti parinkta tokia, kad jos neapsemtų paviršiniai vandenys liūčių, potvynių metu.

Be to, laikomiems ir kraunamiems palaidiems pelenams ir šlakui, kai vykdomi kelių tiesimo ar rekonstravimo darbai, nustatytas privalomas didesnis kaip 250 m atstumas iki gyvenamojo ar negyvenamojo pastato ir didesnis kaip 100 m atstumas iki paviršinio vandens telkinio, šachtinio šulinio ir požeminio vandens vandenvietės.

Jei statinių statyboje bus panaudojamos apdorotų pelenų ir šlako atliekos, įmonė privalės turėti taršos ar taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimą arba šių antrinių žaliavų panaudojimo statinių statyboje planą.

Papildomi aplinkosauginiai reikalavimai, kaip laikyti, krauti, apdoroti sudeginus atliekas susidariusius pelenus ir šlaką, padės išvengti galimos oro ir grunto taršos kietosiomis dalelėmis, apsaugos požeminius bei paviršinius vandenis nuo galimos pelenuose ir šlake susidariusios cheminės taršos. Kartu vis mažiau šių neapdorotų atliekų bus šalinama sąvartynuose.

Pelenų ir šlako tvarkymo reikalavimai parengti įvertinus „Vilnius Tech“ Aplinkos inžinerijos fakulteto, Kauno technologijos universiteto ekspertų, verslo įmonių, gyventojų bendruomenės išsakytas pastabas ir pasiūlymus. Reikalavimai šioms medžiagoms nustatyti įgyvendinant žiedinės ekonomikos tikslus bei mažinant jų neigiamą poveikį aplinkai ir sveikatai.

2020 m. UAB „Gren Klaipėda“ ir UAB „Kauno kogeneracinė jėgainė“ sudegino apie 398 tūkst. tonų atliekų ir sugeneravo apie 96 tūkst. tonų pelenų ir šlako atliekų. Ateityje, dirbant visoms trims jėgainėms (Klaipėdos, Kauno ir Vilniaus) visu pajėgumu, sudegintas atliekų kiekis siektų apie 615 tūkst. tonų, o pelenų ir šlako atliekų susidarytų apie 154 tūkst. tonų per metus.

Kitose Europos šalyse plačiausiai šlakas naudojamas susisiekimo komunikacijoms – keliams, gatvėms, takams, sankasoms, įvairiems pylimams, kai kur šioms reikmėms panaudojama net iki 100 proc. susidarančio šlako.

Lietuvoje kol kas įgyvendinami keli eksperimentiniai projektai – šlakas panaudotas įrengiant nedidelį šaligatvio, taip pat pėsčiųjų tako ruožus Vilniuje. Eksperimentinių dangų konstrukcijų su šlako mišiniais projektą netrukus planuoja įgyvendinti ir Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Kartu su Atliekų deginimo įrenginiuose ir bendro atliekų deginimo įrenginiuose susidariusių pelenų ir šlako atliekų tvarkymo reikalavimais Aplinkos ministerija parengė pelenų ir šlako atliekų nelaikymo atliekomis kriterijų aprašo projektą, sudarantį galimybes pelenus ir šlaką panaudoti kaip produktą, užregistravus jį kaip cheminę medžiagą. Aprašą numatoma patvirtinti Europos Komisijai notifikavus kriterijus.

Marijus Gailius
Aplinkos ministro patarėjas
LR aplinkos ministerija

Sukčiai už nuostolius kelyje bando gauti milijonines sumas

0
Sukčių kasdienybėje galima sutikti įvairių, tačiau draudikai dažniausiai fiksuoja tuos, kurie neteisėtai bando gauti išmokas nutikus nelaimei kelyje. Net mažiausias eismo įvykis sukelia pakankamai daug streso, o dar daugiau jo gali kilti sužinojus, kad...

Profesionalaus lenktynininko patarimai: kaip suvaldyti automobilį rudens keliuose

0
Atėjus lietingam metų sezonui vis dažniau tenka važinėti slidžiose gatvėse ir keliuose, kurių danga dažnai labai skirtinga. Ruduo – metas, kuomet vairavimo sąlygos keičiasi iš esmės. Rytą gali čiuožinėti, dienos metu mėgautis saule, o...

Aušinamų ir neaušinamų stabdžių diskų skirtumai

0
Automobilio stabdymo sistema susidedanti iš stabdžių diskų ir stabdžių trinkelių yra vieningai naudojama daugelio automobilių gamintojų. Ją naudoja dėl  gana paprastos konstrukcijos ir aptarnavimo bei gero stabdymo efektyvumo. Stabdant automobilį kinetinė energija yra paverčiama...

Katedros aikštėje vyko Keliaujančiųjų ir vairuotojų dienos minėjimas

0
Nuo 2009 metų kiekvieną paskutinį rugsėjo sekmadienį Lietuvoje minima Keliaujančiųjų ir vairuotojų diena. Šį sekmadienį, rugsėjo 26 dieną, jau 12-ąjį kartą buvo organizuotas šios dienos minėjimui skirtas renginys. VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija kartu...

Lenktynininkas Dominykas Butvilas: trys patarimai vairuojant mieste kiekvienam

0
„Vairavimas didesniame mieste turi savų iššūkių. Vienas pagrindinių yra dėmesio išlaikymas. Kuo didesnis miestas – tuo spartesnis automobilių srautas. Atrodo vieną minutę leki ir skubi, o už kelių akimirkų jau stovi kamštyje. Toks kontrastingas...

Saugaus eismo renginys visai šeimai „Branginkime gyvybę kelyje!“

0
Minint Keliaujančiųjų ir vairuotojų dieną, VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija kviečia į renginį visai šeimai „Branginkime gyvybę kelyje!“. Rugsėjo 26 dieną, sekmadienį, nuo 12.00 iki 17.30 val. Vilniaus Katedros aikštėje vyksiančiame renginyje dalyvių lauks...

Ar mažesnė kaina paskatintų pirkti elektromobilius?

0
Norvegija, panaikinusi muito ir kelių mokesčius bei suteikusi nemokamą parkavimą elektromobiliams miestuose, tapo pirmąja pasaulyje šalimi, kur elektromobilių pardavimai viršijo įprastų automobilių pardavimus. Mokestinė politika gali sumažinti įvairių mažesnę žalą darančių prekių ar prekių...

154 tūkst. tonų pelenų ir šlako atliekų taps žaliava keliams ir pamatams

0
Aplinkos ministerija sugriežtino atliekų deginimo metu susidariusių nepavojingųjų pelenų ir šlako atliekų tvarkymo reikalavimus. Nuo šiol šias atliekas bus galima saugiai panaudoti keliams tiesti, pastatų pamatams, šalinamų atliekų sluoksniams perdengti, sąvartynų uždarymui ir laikiniems...

Pristatyta į Lietuvą atkeliaujanti nauja, nuotoliniu būdu valdomų automobilių pritaikymo technologija

0
Artimiausiu metu Lietuvos vartotojams bus pristatyta į šalį atkeliaujanti nauja technologinė galimybė – per nuotolį valdomų automobilių techninis funkcionalumas ir pritaikymas automobilių dalijimosi srityje. Šios technologijos pranašumus, kurie viešai bus pademonstruoti kitą savaitę, su...

Ministerija siūlo miestuose įrengti dviračių gatves, efektyviau organizuoti specialaus ir viešojo transporto eismą

0
Susisiekimo ministerija Vyriausybei trečiadienį teiks svarstyti ir tvirtinti atnaujintą Kelių eismo taisyklių (KET) projektą, kuriame siūloma įtvirtinti naują ženklą „Dviračių gatvė“, efektyviau organizuoti specialaus transporto eismą, numatyti atskirus šviesoforo signalus maršrutiniam transportui, atlaisvinti įvažiavimus...

Namų darbai tėvams: kaip moksleivius apsaugoti nuo piktavalių žmonių ir eismo pavojų

0
Kiekvienais metais, vaikams sugrįžus į ugdymo įstaigas, tėvams kyla daug klausimų dėl atžalų saugumo – ne tik kaip išmokyti juos tinkamai pereiti gatvę, saugiai sugrįžti namo iš mokymo įstaigos, bet ir kaip apsaugoti moksleivius...

Kaip elgtis išvydus švyturėlius: patarė nedaryti kelių esminių klaidų

0
Rudenį į gatves pajudant vis daugiau transporto priemonių nesnaudžia ir specialiųjų transporto priemonių vairuotojai. Dažnai jie kelią pro intensyvų eismą skinasi apie save pranešdami švyturėliais, į kuriuos privalu reaguoti visiems eismo dalyviams. Draudimo bendrovės...

Katedros aikštėje vyko saugaus eismo renginys: kaukė specialiųjų tarnybų sirenos, degė automobilis

0
Vilniečiai ir miesto svečiai, šeštadienį vykusioje saugaus eismo akcijoje „Būk atsakingas kelyje“, prisiminė pamokas apie saugumą kelyje. Katedros aikštėje ne tik kaukė specialiųjų tarnybų sirenos, bet ir vyko inovatyvios edukacinės veiklos. Daugiau nuotraukų iš renginio...

Vilniaus Katedros aikštėje – saugaus eismo renginys visai šeimai

0
Renginys vyks artėjant rugsėjo 1-ajai, kai gatvėse ir keliuose pagausėja automobilių, o į mokyklas grįžtantys moksleiviai po vasaros dar būna išsiblaškę, todėl eismo dalyviai gatvėse turi būti ypač atidūs. Šis renginys – gera proga...